regeneracja turbosprężarek

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Najczęstsze usterki turbosprężarek

Mimo swojej niezawodności i trwałości, turbosprężarki nie są wolne od usterek, które mogą wpływać na ich działanie oraz żywotność. Poniżej omawiamy najczęstsze problemy, z jakimi mogą się borykać turbosprężarki.

Uszkodzenie przez ciało obce

Cząstki zanieczyszczeń, fragmenty poprzednio uszkodzonej turbosprężarki lub elementy pochodzące z samego silnika mogą uszkodzić delikatne łopatki wirnika. Tego typu uszkodzenia prowadzą do drgań, nierównomiernej pracy turbosprężarki i mogą ostatecznie skończyć się jej całkowitą awarią. Aby zapobiegać takim problemom, istotne jest regularne sprawdzanie stanu filtrów powietrza i dolotu oraz ich systematyczna wymiana.

Brak smarowania

Niedostateczny poziom oleju, jego niska jakość lub zanieczyszczenia mogą powodować przegrzanie łożysk i ich szybkie zużycie. W wyniku tego dochodzi do poważnych uszkodzeń wirnika i wałka, co może prowadzić do całkowitego zatrzymania pracy turbosprężarki. Regularna kontrola poziomu oleju, wymiana na odpowiedni olej zalecany przez producenta oraz dbałość o filtry oleju to podstawowe działania, które pomagają uniknąć takich problemów.

Zabrudzenia olejowe

Olej pełni funkcję smarującą i chłodzącą, a jego zanieczyszczenie może doprowadzić do zatkania przewodów i osadzania się nagaru na łożyskach i wirnikach turbosprężarki. Długotrwała jazda z zanieczyszczonym olejem może skutkować poważnymi uszkodzeniami całej jednostki, w tym korpusu turbosprężarki. Aby uniknąć tego rodzaju usterek, zaleca się regularną wymianę oleju i stosowanie odpowiednich filtrów, które skutecznie usuwają zanieczyszczenia.

Nadmierna prędkość obrotowa

Nadmierna prędkość obrotowa turbosprężarki może wynikać z niewłaściwego użytkowania pojazdu, takich jak chiptuning, błędy w ustawieniach zmiennej geometrii czy problemy ze sterowaniem elektronicznym turbosprężarki. Zbyt wysokie obroty mogą prowadzić do uszkodzeń łopatek i koła kompresji, a także do przegrzania i uszkodzeń mechanicznych innych komponentów. Nadmierna prędkość obrotowa może również powodować nieprawidłowe ciśnienie doładowania. Dlatego ważne jest, aby unikać przeciążania turbosprężarki i dbać o prawidłowe ustawienia i regulacje układu.