regeneracja turbosprężarek

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Objawy nieprawidłowej pracy filtra cząstek stałych DPF/FAP

Zwiększające się wymagania co do czystości spalin wymuszają na producentach samochodów stosowanie rozwiązań, które pozwolą na wyeliminowanie zanieczyszczeń. Dotyczy to zwłaszcza cząstek, które są najbardziej szkodliwe dla ludzi oraz wpływają negatywnie na stan środowiska naturalnego. Jednym z rozwiązań, które spotyka się w autach z silnikiem wysokoprężnym, są filtry cząstek stałych, których zadaniem jest wychwytywanie i unieszkodliwianie znacznej części niebezpiecznych związków. Niestety zdarza się, że podczas eksploatacji konieczne będzie czyszczenie filtrów DPF i FAP. Przekonajmy się, dlaczego tak się dzieje i sprawdźmy, jakie objawy powinny skłaniać do odwiedzenia serwisu.

Czym są filtry DPF/FAP i jak działają?

Filtry cząstek stałych pozwalają na pozbycie się niebezpiecznych cząstek stałych przez dopalenie ich w wysokiej temperaturze. Urządzenia, które są do tego wykorzystywane to zakładane w dieslach DPF (Diesel Particulate Filter) tzw. filtry suche a w samochodach produkcji francuskiej FAP (Le Filtre à Particules) tzw. filtry mokre, natomiast w silnikach benzynowych rolę tę odgrywają GPF (Gasoline Particulate Filter). Zasada ich działania jest podobna – w porowatych komorach z węglika krzemu pokrytego tlenkiem glinu i ceru oraz cząstkami platyny w wysokiej temperaturze zachodzi rozkład termiczny cząstek stałych na prostsze i mniej groźne substancje. W niesprzyjających warunkach kanaliki filtra mogą jednak ulec zatkaniu, co oznacza konieczność czyszczenia.

Kiedy warto się zdecydować na czyszczenie filtra?

Symptomy nieprawidłowej pracy filtra DPF/FAP mogą mieć różny charakter. Do występujących najczęściej należy odczuwalny spadek mocy silnika, a także jego przełączanie się w tryb awaryjny. Niepokoić powinno również zwiększenie się zużycia paliwa, duże ilości dymu wydobywającego się z rury wydechowej, a także falowanie obrotów. Warto pamiętać, że do zapychania filtrów dochodzi najczęściej wówczas, gdy pojazd jest eksploatowany na krótkich odcinkach, co uniemożliwia uzyskanie niezbędnej do właściwego oczyszczania spalin temperatury.