Jakie są objawy uszkodzenia turbosprężarki?
- Szczegóły
Turbosprężarki to podzespoły pracujące w bardzo trudnych warunkach. Rozpędzają się do ogromnych prędkości dochodzących nawet do ponad 200 tys. obr/min. Muszą również wytrzymać wysokie temperatury, dochodzące do 700°C w silnikach diesla oraz przekraczające nawet 1000°C w silnikach z zapłonem iskrowym. Jakie są najczęstsze awarie turbosprężarek, czym się objawiają i jak im zapobiec? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Uszkodzenia przez ciało obce
Przyczyny:
- uszkodzony układ dolotowy (filtr powietrza – turbosprężarki)
- uszkodzony filtr powietrza lub źle zamontowany
- fragmenty z poprzednich uszkodzeń turbosprężarki
- ciało obce w układzie dolotowym (filtr powietrza – turbosprężarka)
- uszkodzone elementy silnika, fragmenty tłoków, zaworów, końcówki wtryskiwaczy
Zapobieganie awarii:
- używanie dobrej jakości filtrów powietrza
- wymiana chłodnicy powietrza (intercooler)
- kontrola oraz wyczyszczenie układu dolotowego (filtr powietrza – turbosprężarka)
Brak smarowania
Przyczyny
- uszkodzony filtr powietrza
- niski poziom oleju
- zastosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego (niedostateczna jakość)
Zapobieganie awarii
- kontrola ciśnienia oleju
- wymiana lub wyczyszczenie przewodów zasilających oraz odprowadzających olej w turbosprężarce
- użycie mas uszczelniających może spowodować zatkanie przewodu odprowadzającego olej
Zabrudzenia olejowe
Przyczyny:
- wydłużony okres wymiany oleju
- zastosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego (niedostateczna jakość)
- duża ilość nagaru w silniku
- Zapobieganie awarii:
- wymiana oleju na czas (skrócenie przebiegu między wymianami oleju)
- stosowanie odpowiedniej jakości oleju
- czyszczenie mikrofiltrów na przewodach zasilających w olej turbosprężarkę
Nadmierna prędkość obrotowa
Przyczyny:
- modyfikacje silnika (chipowanie)
- zatkanie lub rozerwanie przewodu zasilania powietrzem
- nieprawidłowe ustawienie zmiennej geometrii
- zużyte wtryski
- usterka sterownika elektronicznego zmiennej geometrii
- usterka zaworu pneumatycznego zmiennej geometrii
Wycieki oleju
Przyczyny:
- nadmierny luz na łożyskach spowodowany uszkodzeniem części turbosprężarki
- uszkodzony (zagięty) przewód odprowadzający olej
- niedrożny układ wydechowy (filtr cząstek stałych, katalizator)
Zapobieganie awarii:
- kontrola drożności układu wydechowego
- wymiana uszkodzonego przewodu odprowadzającego olej
- montaż nowych uszczelek
Naprawa turbosprężarki
Ceny oryginalnych turbosprężarek zaczynają się od 1,5 tysiąca złotych. Zdecydowanie tańszym sposobem jest regeneracja turbosprężarki. Ceny regeneracji zaczynają się już od 600 zł, w zależności od uszkodzeń.