Czy można regenerować turbosprężarki ze zmienną geometrią?
- Szczegóły
Czym jest turbosprężarka ze zmienną geometrią i jak działa? Efekty związane z działaniem turbosprężarki są w dużym stopniu uzależnione od prędkości obrotowej jej wirnika oraz koła kompresji, co przesądza o tym, jak duże ciśnienie może zostać dzięki nim wytworzone. Jego poziom wynika z kolei od ilości i prędkości spalin powodujących obroty turbiny.
Największym problemem w przypadku klasycznych konstrukcji jest więc niewielka sprawność uzyskiwana przy niskich obrotach, a także dość znaczny czas potrzebny do uzyskania większego doładowania. Sposobem na radzenie sobie z takimi ograniczeniami jest korzystanie ze turbosprężarek o zmiennej geometrii, które są wyposażone w specjalne ruchome łopatki zmieniające przepływ strumienia spalin i pozwalające na zwiększanie osiąganych rezultatów dzięki dopasowywaniu swych ustawień do aktualnych potrzeb.
Czy da się zregenerować turbinę ze zmienną geometrią?
Turbosprężarki ze zmienną geometrią mają bardziej skomplikowaną budowę niż konstrukcje klasyczne. Są też w większym stopniu podatne na osadzanie się zanieczyszczeń ze względu na większą liczbę elementów. W razie potrzeby można je jednak poddawać czyszczeniu. Możliwa jest także regeneracja turbosprężarek. Jest to jednak trudniejsze i wymaga stosowania bardziej zaawansowanego sprzętu. W grę wchodzi także konieczność niezwykle precyzyjnego ustawienia całego urządzenia, które jest warunkiem prawidłowego działania po montażu w pojeździe.