regeneracja turbosprężarek

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co to jest BiTurbo i TwinTurbo?

Systemy doładowania turbosprężarkowego, takie jak BiTurbo i TwinTurbo, stały się powszechne w nowoczesnych samochodach, zapewniając lepsze osiągi, wyższą moc oraz efektywność silników. Mimo że terminy BiTurbo i TwinTurbo są często używane zamiennie, istnieją między nimi różnice, które wpływają na sposób działania tych systemów. W artykule wyjaśniamy, czym dokładnie są BiTurbo i TwinTurbo, jakie mają zastosowanie oraz czym się od siebie różnią.

BiTurbo – definicja i zasada działania

BiTurbo to układ doładowania, w którym zastosowano dwie turbosprężarki pracujące równolegle. Oznacza to, że każda turbosprężarka obsługuje osobną część silnika, co najczęściej ma miejsce w silnikach typu V (np. V6, V8). W przypadku układu BiTurbo, turbosprężarki pracują w tym samym momencie, zwiększając ilość dostarczanego powietrza do silnika, co przekłada się na większą moc i moment obrotowy.

System BiTurbo jest często stosowany w samochodach sportowych i luksusowych, gdzie priorytetem jest uzyskanie maksymalnej mocy i wydajności. Przykładowo, BiTurbo w silnikach Diesla pozwala na zmniejszenie „turbo dziury”, czyli opóźnienia w reakcji turbosprężarki na dodanie gazu. Co więcej, układ BiTurbo jest bardziej efektywny w wykorzystaniu energii spalin.

TwinTurbo – definicja i różnice względem BiTurbo

TwinTurbo to również system wykorzystujący dwie turbosprężarki, ale w przeciwieństwie do BiTurbo, turbosprężarki w TwinTurbo pracują sekwencyjnie. Oznacza to, że jedna turbosprężarka działa przy niskich obrotach silnika, zapewniając szybki wzrost mocy i eliminację „turbo dziury”, a druga włącza się przy wyższych obrotach, zwiększając wydajność i maksymalną moc silnika. Taki układ jest szczególnie popularny w pojazdach, które wymagają szerokiego zakresu mocy i momentu obrotowego, od niskich do wysokich obrotów.

Dzięki sekwencyjnemu działaniu, TwinTurbo pozwala na bardziej płynną i liniową charakterystykę mocy. System ten jest ceniony za możliwość dostosowania do różnych warunków jazdy i stylów prowadzenia pojazdu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w sportowych i wyczynowych modelach samochodów.